Horror samlet i en katalog

Publisert under Generelt, Utstillinger, Publikasjoner 15.07.2013, 13:35 av Renate med

«Bildet er på en og samme tid urovekkende og dragende, det er som om det rører ved noe vesentlig, ja, grunnleggende, uten at jeg er i stand til å formulere hva det er.»

Sitatet er hentet fra Karl Ove Knausgårds tekst Grisemennesket, som er publisert i katalogen som ble laget i forbindelse med utstillingen 'Cindy Sherman – Untitled Horrors'.

Tekstene i katalogen er skrevet av kjente samtidsforfattere, dramatikere, kunstnere: Miranda July, Lars Norén, Sara Stridsberg, Sjón, Sibylle Berg og Karl Ove Knausgård, samt en tidligere tekst av Kathy Acker. Ved å bruke skjønnlitterære tekster fremfor teoretiske, utgjør katalogen en ekstra og viktig dimensjon ved utstillingen.

«Horror kan oversettes med frykt, skrekk og avsky, men her er også rom for livets komikk og en lek med groteske klisjéer», skriver Daniel Birnbaum, Ann-Sofi Noring og Gunnar B. Kvaran i forordet til katalogen. Forfatterne som er invitert til å skrive katalogtekstene har på samme måte som Cindy Sherman berørt urovekkende sider ved tilværelsen. I tekstene deres utforskes og utdypes kunsten hennes. Samtidig gir de et personlig og sanselig inntrykk, og står som en fin litterær forlengelse av Shermans bildeunivers.

«Det er det vi gjør med det fremmede, vi prøver å beskrive det, å beseire det, å temme det.»
(Fra Sara Stridsberg: Jeg plyndret skogene – notater om Cindy Sherman)

Cindy Sherman forstyrrer vår oppfatning av virkeligheten. Med masker og sceniske fremstillinger utfordrer hun vårt blikk på oss selv, de mange rollefigurer vi inntar i livet, hvordan vi ser andre og hvordan vi oppfatter stereotypier.  

«Alt i livet var styrt av koder. Av tause overenskomster, regler som gjorde livet lettere, for rutiner ga folk en viss frihet. Folk som henne gikk alltid i de samme klærne, uansett form. Her satt tannleger og entreprenører, styremedlemmer og halvlederplateproduksjonsfirmasjefer med fruer som drev med interiørdesign eller eide tannpleieklinikker, og spiste mens de utelukkende snakket om alt de hadde fortært i løpet av sitt liv.»
(Fra Sibylle Berg: Mat – Untitled #237)

Sherman tar ofte utgangspunkt i fotografiske fremstillinger av kvinneroller, slik de kommer til uttrykk i reklame og film. Motivene kan virke velkjente, med scener som er truende, vemodige, hjerteskjærende eller melodramatiske. Øyeblikkene hun fanger er lette å spinne videre på, og det er også dette de skjønnlitterære tekstene i katalogen gjør. De gir et personlig og sanselig inntrykk, og står som en fin litterær forlengelse av Shermans bildeunivers.

«MARCO: Brukte de sånn Photoshop? De satte i forskjellige stillinger–
MIRANDA: De er alle fra før Photoshop. Dette er fra sånn rundt 1978, vet du?
TONY: Hun ble ikke slått på ordentlig, eller?
MIRANDA: Hun ble ikke slått på ordentlig.»
(Fra Miranda July: Kvinne uten forkledning)

Katalogen er gjennomillustrert med bilder fra utstillingen, og er et samarbeid med Hatje Cantz Verlag. Den er blitt svært positivt fremhevet i flere anmeldelser av utstillingen. Karl Ove Knausgårds tekst ble også publisert i Klassekampen i forbindelse med åpningen 4. mai. Kanskje vil tekstene få deg til å undres over Shermans bilder på en annen måte, eller legge merke til ting du ellers ikke ville sett.

Katalogen finnes både i norsk og engelsk versjon. Den koster kr. 390,- og kan kjøpes i museumsbutikken eller via vår nettbutikk

blog comments powered by Disqus

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet