Abilene Gallery

Publisert under Utstillinger, Torsdagsarrangement 09.10.2014, 15:42 av Anne K. Pettersen med

I forbindelse med Europe, Europe, har vi som kjent holdt av ett utstillingsområde i museet som skal fungere som et Alternative Space (alternativ utstillingsområde), der kunstnerdrevene gallerier fra ulike Europeiske byer har blitt invitert for å sette opp sin egen utstilling. I dag, klokken 18.00, er det Abilene Galleri fra Brussel som åpner utstillingen ’666’ med kunstneren Louis Clais.

Abilene Galleri drives av Nancy Moreno, Regis Jocteur Monrozier, Louise Boghossian, Raphaël Lecoquierre, Louis Clais og Andrea Montano, som alle møttes på kunstskole i Brussel og flyttet sammen i et bygg der første etasje viste seg å være godt egnet for et utstillingslokale.

Nancy Moreno fortalte meg om bakgrunnen for navnet til galleriet. Det var ledelseseksperten Jerry B. Harvey som først skrev om fenomenet i sin artikkel The Abilene Paradox: the Management of Agreement, 1974. Abilene-paradokset handler om hvordan mennesker har en privat mening, men i grupper sier man ofte det man tror de andre vil høre, eller rett og slett lar være å si noe i det hele tatt. På denne måten risikerer man at en gruppe blir enig om en handling som egentlig ingen vil, men som man tror alle de andre ønsker.

Galleriet tolker dette paradokset både som det som viser menneskets svakhet, men også det fine, det at vi faktisk kan sette våre egne meninger til side og følge andres ønsker. I tillegg passer det godt for deres eget galleri, siden de er seks kunstnere som driver det sammen.

Louis Clais er både en av driverne av Abilene, og også kunstneren som stiller ut her på Astrup Fearnley. Han er en kunstner som bruker hverdagsobjekter som eksempelvis gavepapir, flasker, eggeskall og stygge solbriller, og lager installasjoner og tegninger som har en klar humoristisk side med seg, men som også virker som en belysning av vår tids samfunn.

Ett eksempel på dette er verket som består av tre denimkledde rør tilfestet hvite plastskåler. Dette, fortalte Clais, er en prototype for en urinfontene for menn der skålene skal festes nedover beinet og urinen ledes nedover beinene fra skål til skål – som en fontene. Tar man kunsthistoriebrillene på, er det umulig å ikke koble dette til Duchamps berømte Fountain, 1917. For Clais, er dette et forsøk på å lage en kulturell handling ut av noe som egenlig er en primitiv en. Litt som hvordan vi allerede har kultivert et annet viktig primitiv behov – det å spise. Målet er å få produsert dette og selge det for en rimelig penge, slik at alle kan få leke med det og legge ut sine bragder på YouTube. (Etter Clais så skuffelsen i mitt ansikt, forsikret han meg om at en versjon for kvinner også var på trappene)

Et annet verk i utstillingen, består av mange ferdiginnpakkede gaver som besøkende kan få kjøpt her på museet. Hva som er inne i gavene vet vi ikke før vi eventuelt pakker de opp, og Clais understrekte at disse gavene passer perfekt til de som har alt og ikke ønsker seg noe, eller for de som skal gi en gave, men ikke har tid til å gå i butikker for å finne den perfekte presang. Så dersom du skal rett fra åpningen til en bursdagsfest, kan du med andre ord avblåse gavejakten og finne den perfekte presang her.

Disse verkene, og andre i utstillingen, virker ved første øyekast som humoristiske rariteter,  men som i likhet med Abilene-paradokset, får frem både menneskets fine egenskaper og våre svakheter.

Håper vi får se deg på utstillingsåpningen klokken 18.00 i kveld!

blog comments powered by Disqus

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet