For første gang i Skandinavia!

Publisert under Utstillinger, Samlingen 17.09.2015, 15:23 av Astrup Fearnley Museet med

Astrup Fearnley Museet er glade over å ha fått den unike sjansen å låne Damien Hirsts ikoniske kunstverk – diamanthodeskallen For the Love of God (2007) som du nå har anledning til å se i Oslo frem til 15. november! Verket har tidligere vært vist på Rijksmuseum i Amsterdam (2008) og Tate Modern i London (2012). Dette eksklusive utlånet til Astrup Fearnley Museet utgjør hovedverket i en utstilling som også viser museets egne betydelige samling av Damien Hirsts kunst.

Se også:

For the Love of God består av en hodeskalle støpt i platinum. Totalt er det 32 plater støpt i platinum som er satt sammen til hodeskallen, besatt med 8601 diamanter av ypperste kvalitet. Total karatvekt er 1.106,18 karat. Den originale hodeskallen kjøpte Hirst fra en taksidermist i London og da det ble foretatt radiokarbondatering av den viste analysen at den stammer fra mellom 1720-1810, trolig fra en 35 år gammel mann av europeisk opphav fra middelhavsområdet. Tennene er ekte og tilhørte den originale hodeskallen.

Det var Bond Street-juveleren Bentley & Skinner som foretok selve det håndverksmessige, tekniske arbeidet med å dekke hodeskallen med diamanter. Bentley & Skinner er dronningen av Englands hoffjuveler, og dette var deres største oppdrag noensinne siden de britiske kronjuvelene. Alle diamantene er satt i pavé-teknikk, den ypperste formen for setting av edelstener. Teknikken gjør at diamantene kan settes tett-i-tett, med mellomrom ned til 1 mm, slik at diamantene dekker overflaten helt. I midten av pannen er det satt en stor pæreformet diamant som Hirst beskriver som en «mind stone» - inspirert av tegneserien 2000 AD som han leste som ung, der en av figurene, Tharg the Mighty, hadde en slik lysende sten i pannen – et slags tredje øye. Diamanten har også fått sitt eget navn, Skull Star Diamond. Verkets tittel har opphav i noe Hirsts mor pleide å si når hun hørte hans planer for nye kunstverk: «For the love of God, what are you going to do next?»

Vitenskap, religion og kunst er sentrale elementer i Hirsts kunstverk. Felles for disse store emnene er at de kretser omkring et felles anliggende: nemlig tanken om forevigelse. «Hva kan du holde opp mot døden?» spurte Hirst seg selv og svaret var diamanter. I dette verket kombinerer Hirst hodeskallen som et klassisk memento mori-symbol med inspirasjon hentet fra den meksikanske tradisjonen for feiring av døden. Inspirasjonen til å utsmykke hodeskallen med diamanter kom fra den aztekiske Tezcatlipoca-masken i British Museum som er dekket av turkise stener. Utsmykkingen av hodeskallen endrer dens dystre karakter over i det Hirst selv kaller for «a celebration of life».

blog comments powered by Disqus

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet