Drømmefangeren

Publisert under Publikasjoner, Kunstformidling 29.09.2015, 08:15 av Hilde Berteig Rustan med

Et nakent spedbarn sitter oppreist med den ene hånden plassert over hjertet på ett mykt gulhvitt teppe, og ser mot betrakteren med et underfundig og i overkant fokusert og intenst blågrønt blikk. Dette fotografiet, som for tiden kan sees på forsiden av septembernummeret til kunstmagasinet Artforum, er tatt av Torbjørn Rødland og han er en av få nordmenn som har fått æren av å pryde publikasjonen.

Se også:

Rødlands fotografier opererer i et landskap hvor de både er besnærende og trivielle, med et underliggende ubehag som i dette urovekkende andektige barnet, Baby (2007). Dette fotografiet skal ikke være iscenesatt, men posituren og blikket gjør likevel barnet til noe fremmed, noe man som betrakter finner foruroligende. Rødlands billedspråk befinner seg ofte et sted i limbo mellom populærkultur, fotografiske troper, myte, virkelighet og verifiserte forfalskninger, og det som ofte kan oppfattes som glossy banale reklamebilder ved første øyekast, blir plutselig noe annet, et forskjøvet blikk, en forførisk fotografisk representasjon som plutselig krever en grundigere granskning. De kan være nostalgiske, sukkersøte og forlokkende på en side, men også med et underliggende mørke, frastøtende og fulle av klebrige substanser. Drømmende og konkrete, bisarre og vakre på en og samme tid.

Professor Ina Blom har skrevet en tekst som følger flere av Rødlands fotografier i dette nummeret av Artforum, og hun forteller om kunstnerskapet fra begynnelsen, da Rødland først og fremst var kjent for bildet av hipsteren med en plastpose i skogen, og hvordan det deretter har fått en enda mer uangripelig karakter via de visuelle koblingene han frembringer. Rødland snakker kanskje først og fremst det analoge fotografiets språk som medium, hva slags potensiale som ligger i disse fryste tidsbildene vi omgir oss med i større og større grad. Fotografiene hans kommuniserer, men hva vil de egentlig fortelle? Det uavklarte og ambivalente i Rødlands kunstnerskap er også dets styrke, og gir betrakteren mulighet til selv å dikte videre på hva som egentlig skjer under overflaten.

Rødlands fotografier har lenge vært en del av Astrup Fearnley Museets fotografiske samling og han vises stadig frem i våre roterende utstillinger av samlingen. En annen norsk kunstner som er representert i samlingen, og som også har vært å beskue på coveret til Artforum, er Knut Åsdam og en filmstill fra hans videoverk Untitled: Pissing (1995) i 2000.

blog comments powered by Disqus

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet