Intervju med Patricia Tveter

Publisert under Samlingen, Kunstformidling 04.04.2017, 15:11 av Susanne Roald med

Flere ganger i året låner Astrup Fearnley Museet ut kunstverk fra samlingen til andre utstillinger og kunstinstitusjoner. Under enkelte omstendigheter blir kunstverkene fulgt av en kurér, en museumsmedarbeider som er ansvarlig for transport, pakking, tilstandsrapportering, samt montering og demontering av verkene.

På Astrup Fearnley Museet er det registrar Patricia Tveter som besitter denne spesialkompetansen, og i dette intervjuet har vi pratet med henne om arbeidet som kurér og hvordan vi eksponerer Astrup Fearnley Samlingen rundt om i verden.

 

Patricia, kan du fortelle litt om det å være kurér?

Kurérvirksomhet er kun en liten del av min jobb som registrar, og det er kun en liten del av hele utlånsprosessen, men den er veldig spennende, lærerik og givende oppgave. Det gir mulighet til å observere rutiner ved andre institusjoner, utveksle erfaringer med mine kollegaer og ikke minst få sett mange spennende utstillinger!

Det er en magisk opplevelse å være på et museum utenom åpningstid der man får lov å være relativt alene med alle kunstverkene. Ikke minst oppleves det som meget givende å kunne bidra til at flere mennesker får oppleve verkene våre.

 

Hvorfor må man ha med en kurér for utlån av kunstverkene?

Reglene for lån av kunstverk er ganske strenge og vi har dem for å beskytte kunsten. Kurérens rolle er å sørge for at alle reglene blir fulgt til punkt og prikke. Et verk må undersøkes nøye før de gir seg ut på en reise for å finne ut om det tåler en slik belastning som denne reisen innebærer. Undersøkelsen må repeteres når kunstverket ankommer utlånsstedet. Videre kreves det at verkene får tid til å akklimatiseres, det vil si å venne seg til de lokale klimatiske forholdene. En annen viktig del av denne jobben er å overvåke utpakking og installering av verkene, bidra med kunnskap om dette og sørge for at verket får den beste mulige behandlingen. Kurér må ha kjennskap til utlånsrutinene, men også kjenne kunstverkets tilstand og installasjonsteknikk.

 

Hvorfor er det viktig at museet låner ut verk fra samlingen til andre kunstinstitusjoner?

Vi er veldig stolte av vår samling! Den inneholder flere nøkkelverk av både norske og internasjonale kunstnere som er meget ettertraktet som låneobjekter. Vårt ønske om å få vist kunstverkene i ulike kontekster på ulike institusjoner, sammenstilt med ulike kunstnere og verk blir muliggjort gjennom vår utlånsvirksomhet.

Ta for eksempel ett av de mest ikoniske verkene fra vår samling; Michael Jackson and Bubbles (1988) av Jeff Koons. Opplevelsen av dette verket på Moderna Museet i Stockholm der den ble stilt ut i selskap med verk av kunstnere som Charles Ray og Katarina Frisch i 2014 ble ganske annerledes enn da verket ble stilt ut på det berømte slottet i Versailles, omringet av et stykke fransk historie.

 

Kan du si noe om et annet viktig aspekt ved museets utlånsvirksomhet?

Det må være å kunne bidra til viktige presentasjoner av store kunstnerskap ved å låne ut verkene til retrospektive utstillinger på store institusjoner, som for eksempel nå låner vi ut verk av David Hockney til den prestisjetunge soloutstillingen av David Hockney på Tate Britain i London. I tillegg får vi også muligheten til å bidra med å introdusere viktige kunstnerskap til en ny publikumsmasse, som for eksempel den gangen Felix Gonzalez-Torres be presentert i Kina for første gang på soloutstilling i Shanghai i 2016.

blog comments powered by Disqus

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet