Opplev nye verk i Astrup Fearnley Samlingen

Publisert under Samlingen 11.04.2017, 14:02 av Susanne Roald med

Med jevne mellomrom skifter vi verk i Astrup Fearnley Samlingen slik at publikum stadig får muligheten til å se mangfoldet i Samlingen. For første gang siden Astrup Fearnley Museet flyttet til Tjuvholmen viser vi nå malerier av Olivier Debré (1920-1999) og videoverket Setting a good corner (Allegory and Metaphor) (1999) av Bruce Nauman.

Olivier Debré

Debré var kjent for sine stiliserte landskapsmalerier og omtales som del av den lyriske abstraksjonen, kjennetegnet av fri penselføring og organiske abstrakte former som ofte var basert på naturinntrykk. I 1966 oppdaget han Norge for første gang, og i de neste tiårene utforsket han det norske landskapet i sine malerier. Han foretok en rekke reiser til forskjellige steder over hele landet for å utforske den norske naturen gjennom maleriet. Astrup Fearnley Samlingen inneholder flere malerier av Debré og de fleste av disse er malt i Lærdal på vestkysten av Norge, der Astrup-familien har hatt en gård siden 1922. Størsteparten av Debrés Lærdals-malerier ble malt på tunet til denne gården på Lysne i Lærdalsdalen. På dette stedet, med utsikt over dalen, utforsket Debré områdets fascinerende landskap som de omkringliggende fjellene og isbreene. Debré returnerte til Lærdal flere ganger under ulike årstider.

Nå kan du oppleve to verk av Debré i Astrup Fearnley Samlingens andre etasje! For tiden låner museet også ut ni av hans betydeligste malerier til utstillingen Olivier Debré. Un voyage en Norvège (11. mars – 17. september) på Le Centre de création contemporaine Olivier Debré i Tours, Frankrike.

 

Bruce Nauman,
Setting a good corner (Allegory and Metaphor), 1999
Varighet:
59:30 min

I Astrup Fearnley Samlingen har vi nå gjort om en av salene i første etasje til en kinosal hvor du kan se filmen Setting a good corner (Allegory and Metaphor) fra 1999 av Bruce Nauman.

Nauman jobber med en rekke ulike medier, som tegning, skulptur, foto, film, performance og installasjon. I filmen Setting a good corner (Allegory and Metaphor) har Nauman satt opp et kamera som dokumenterer hans arbeid når han bygger et gjerde på gården sin i New Mexico. Kameraet fanger kunstneren i arbeidet som kreves for å oppføre gjerdet, som for eksempel å grave hull, sikring av fundamenter og sette opp tregjerde med strømtråd.

Hvorfor velger Nauman å dokumentere denne oppgaven? Og hvorfor skulle publikum ønske å se det? Nauman, som både gårdeier og kunstner, kan kanskje hevde at det ikke er en annen måte å uttrykke tankedøyvende repetisjon på enn å vise det – og ingen måte for oss å oppleve det på utenom å se ham jobbe. Som tittelen antyder, kan filmens enkle og hverdagslige handling betraktes som en metafor og en allegori for andre områder av livet, som de lange prosessene – og utfordringene – som ofte skjuler seg bak skapelsen av et kunstverk.

Velkommen til Astrup Fearnley Samlingen!

Olivier Debré

Debré var kjent for sine stiliserte landskapsmalerier og omtales som del av den lyriske abstraksjonen, kjennetegnet av fri penselføring og organiske abstrakte former som ofte var basert på naturinntrykk. I 1966 oppdaget han Norge for første gang, og i de neste tiårene utforsket han det norske landskapet i sine malerier. Han foretok en rekke reiser til forskjellige steder over hele landet for å utforske den norske naturen gjennom maleriet. Astrup Fearnley Samlingen inneholder flere malerier av Debré og de fleste av disse er malt i Lærdal på vestkysten av Norge, der Astrup-familien har hatt en gård siden 1922. Størsteparten av Debrés Lærdals-malerier ble malt på tunet til denne gården på Lysne i Lærdalsdalen. På dette stedet, med utsikt over dalen, utforsket Debré områdets fascinerende landskap som de omkringliggende fjellene og isbreene. Debré returnerte til Lærdal flere ganger under ulike årstider.

Nå kan du oppleve to verk av Debré i Astrup Fearnley Samlingens andre etasje! For tiden låner museet også ut ni av hans betydeligste malerier til utstillingen Olivier Debré. Un voyage en Norvège (11. mars – 17. september) på Le Centre de création contemporaine Olivier Debré i Tours, Frankrike.

 

Bruce Nauman, Setting a good corner (Allegory and Metaphor), 1999
Varighet: 59:30 min

I Astrup Fearnley Samlingen har vi nå gjort om en av salene i første etasje til en kinosal hvor du kan se filmen Setting a good corner (Allegory and Metaphor) fra 1999 av Bruce Nauman.

Nauman jobber med en rekke ulike medier, som tegning, skulptur, foto, film, performance og installasjon. I filmen Setting a good corner (Allegory and Metaphor) har Nauman satt opp et kamera som dokumenterer hans arbeid når han bygger et gjerde på gården sin i New Mexico. Kameraet fanger kunstneren i arbeidet som kreves for å oppføre gjerdet, som for eksempel å grave hull, sikring av fundamenter og sette opp tregjerde med strømtråd.

Hvorfor velger Nauman å dokumentere denne oppgaven? Og hvorfor skulle publikum ønske å se det? Nauman, som både gårdeier og kunstner, kan kanskje hevde at det ikke er en annen måte å uttrykke tankedøyvende repetisjon på enn å vise det – og ingen måte for oss å oppleve det uten å se ham jobbe. Som tittelen antyder, kan filmens enkle og hverdagslige handling betraktes som en metafor og en allegori for andre områder av livet, som de lange prosessene – og utfordringene – som ofte skjuler seg bak skapelsen av et kunstverk.

Velkommen til Astrup Fearnley Samlingen!

blog comments powered by Disqus

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet