Kunstnere

Robert Gober

f. 1954

Robert Gober introduserte sin svært personlige vri på appropriasjonskunsten på 1980- og 90-tallet. Kjente gjenstander fra hjemmet, som en krybbe, en vask, et sluk eller en bunke aviser gir i første omgang inntrykk av å være readymades, men alle er utført for hånd av kunstneren. Verkene er sterkt preget av kunstnerens psykologiske erfaringer og minner, men trigger også følelser som er felles for alle mennesker, som ubehag, tvil og lidelse. ...

Go

Felix Gonzalez-Torres

f. 1957 - d. 1996

I sin kunst approprierte Felix Gonzalez-Torres gjenstander fra hverdagslivet, men tilla dem både personlige, kunsthistoriske, sosiale og politiske dimensjoner. Verkene, som gjerne har et minimalistisk visuelt formspråk, består ofte av forgjengelige materialer som sukkertøy og plakater som publikum er invitert til å forsyne seg av. ...

Go

Jeff Koons

f. 1955

Jeff Koons startet sitt kunstnerskap med å videreutvikle Marcel Duchamps begrep om readymaden, med sine appropriasjoner av den amerikanske varehandelens nye produkter. Koons interesserte seg for presentasjonen av det masseproduserte objektet og de estetiske parametre som styrer vår oppfattelse av produktet. ...

Go

Richard Prince

f. 1949

Siden slutten av 1970-tallet har Richard Prince appropriert motiver fra hverdagslivet, filmverdenen og reklameindustrien. Som en av de mest betydelige aktørene i det som ofte omtales som the Pictures Generation, var Prince en av de første kunstnere som markerte seg med en kritisk, postmoderne fotografisk praksis. ...

Go

Charles Ray

f. 1953

Charles Rays særegne tilnærming til skulpturtradisjonen er basert på han egne utfordringer med det skulpturelle mediet og tanken om en kroppslig tilstedeværelse i skulpturene. Med utgangspunkt i den fysiske innsatsen i skulpturarbeidet, ble det naturlig for Ray å inkludere sin egen kropp i verkene. ...

Go

Cindy Sherman

f. 1954

Cindy Sherman tilhører en generasjon postmoderne kunstnere, ofte omtalt som the Pictures Generation, som tok i bruk fotografiet og redefinerte det i en stadig mer visuelt orientert kultur. På slutten av 1970-tallet skapte hun sin kjente Films Stills-serie der hun iscenesatte seg i fotografiske fremstillinger av en rekke gjenkjennelige kvinneroller fra filmens verden. ...

Go

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet