Artists


  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. K
  10. L
  11. M
  12. N
  13. P
  14. R
  15. S
  16. T
  17. W

Elmgreen & Dragset

Michael Elmgren f.1961 Ingar Dragset f.1969

Danske Michael Elmgren og norske Ingar Dragset har arbeidet sammen siden 1995 under kunstnernavnet Elmgreen & Dragset. Samarbeidet ble raskt lagt merke til, og helt siden slutten av 90-tallet har duoen markert seg med en rekke arbeider som har vakt oppsikt på den internasjonale kunstarenaen.

Elmgreen & Dragsets arbeider blir ofte beskrevet som å befinne seg i grenselandet mellom kunst, arkitektur og design. Siden 1997 har de arbeidet med en pågående serie kalt Powerless Structures, hvor radikale forskyvninger av romlige strukturer fører til overraskende situasjoner. Flere av verkene i serien tar utgangspunkt i den konvensjonelle hvite kuben, som gjennom deres intervensjoner stilles til skue som et uttrykk for institusjonell makt. Inngrepene deres er samtidig humoristiske og lekne, som da de viste frem et gallerirom svevende oppunder taket (Elevated Gallery / Powerless Structures, Fig. 146, 2001), nedgravd i bakken (Dug Down Gallery / Powerless Structures, Fig. 45, 1998) eller oppsvulmet som en surrealistisk idé (Powerless Structures, Fig. 111, 2001).
 
Andre ganger kan en Powerless Structure være et hverdagslig objekt, som med små justeringer blir til tankevekkende installasjoner. Et godt eksempel de(n) enkle hvite døren(e) som ofte figurerer i deres verk. Dørene leder som regel ingen steder, men satt inn i nye sammenhenger blir de til ladede objekter som tillegges menneskelige egenskaper. I tillegg til dørene finner man flere lett bearbeidede gjenstander fra hverdagslivet blant deres arbeider, som de to dysfunksjonelle vaskene forbundet med kaotiske avløpsrør (Marriage, 2004) eller den velkjente køyesengen hvor sengene vender mot hverandre (Boy Scout, 2008). Titlene understreker de visuelle referansene til homoseksuelle erfaringer.

Det er vanskelig å snakke om helheten i Elmgreen & Dragsets kunstnerskap uten å nevne innflytelsen fra den amerikanske kunstneren Felix Gonzalez-Torres (1957-1996). Gonzalez-Torres arbeidet i en klarere konseptuell tradisjon, men nærheten til det minimalistiske uttrykket, og referansene til en homoseksuell tilværelse, er åpenbare forbindelser. Men der Gonzalez-Torres skapte subtile henvisninger til parforhold mellom menn i sine verk, kan Elmgreen & Dragset ofte være mer direkte. Da de fikk i oppdrag av den tyske stat å lage et monument over forfulgte homoseksuelle under Holocaust lagde de en film som viser to menn forenet i et vakkert og langsomt kyss. Motivasjonen var å trekke frem skjønnheten i likekjønnet kjærlighet. Filmen ble først vist på et utvalg kunstmuseer verden over før den ble plassert på en skjerm inne i monumentet, som består av en skråstilt betongblokk med en liten åpning til å kikke inn i (Gedenkort für die im Nationalsozialismus verfolgten Homosexuellen (National Memorial for the Homosexual Victims of the Nazi Regime), 2008). 

Grensen mellom kunstverket som objekt og den performative konteksten er aldri lang i Elmgreen & Dragsets kunst. Samarbeidet deres startet med en rekke performancer, før de etter hvert gikk over til å produsere objektbaserte arbeider. Overgangen til teateret synes derfor ikke overraskende, og de har skrevet flere teaterstykker sammen. I 2011 var det premiere på The Happy Days in the Art World, hvor handlingen tar utgangspunkt i deres verk og karriere. Stykket undersøker grensene mellom performance-sjangeren og skuespillet, et element som også ble understreket på premieren, da skuespillere utførte Elmgreen & Dragsets tidligere performancer under pausen i teateret.

En av de mest vellykkede orkestreringene av egne (og andres) arbeider fant sted under Venezia-biennalen i 2009. Da hadde kunstnerparet innredet både den norske og den danske paviljongen i Giardini ut fra en tydelig regissert idé. Utstillingen bestod av hjemmene til to kunstinteresserte familier; den norske paviljongen ble innredet som hjemmet til en homoseksuell mann med særpreget kunstsmak, mens den danske paviljongen var tenkt å huse en dysfunksjonell familie med en opprørsk tenåringsdatter. Verket (The Collectors, 2009) appellerte til publikums kikkertrang og skapte et fantasieggende narrativ som ramme for egne og inviterte kunstneres verk. 

Elmgreen & Dragset har markert seg vidt og bredt med sine kunstverk og i dag kan man blant annet oppleve deres verk i form av en Prada-butikk i Texas’ ørken (Prada Marfa, 2005) eller en forgylt gutt på gyngehest i enorme dimensjoner på Trafalgar Square (Powerless Structures Fig. 101, 2012). Produksjonen deres domineres av lekende undersøkelser med en kritisk undertone. Og kanskje er det dem vellykkede kombinasjonen av humor og alvor som har ført til den store interessen for deres arbeider.

(Foto: Emanuele Cremaschi)

Go

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet