Artists


  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. K
  10. L
  11. M
  12. N
  13. P
  14. R
  15. S
  16. T
  17. W

Torbjørn Rødland

f. 1970 i Hafrsfjord

Den norske kunstneren Torbjørn Rødland er fra Hafrsfjord, men har holdt til i Oslo, New York, Berlin og Los Angeles de siste årene. Rødland er et av norsk samtidskunsts største navn internasjonalt og arbeider med foto og video.

Innenfor fotografiet har han utforsket ulike sjangere som stilleben, landskap, figur- og aktportretter til dobbelteksponeringer og abstrahert fotografi. Skjønnheten i det trivielle avtegner seg hos Rødland, og han leter etter noe potensielt meningsfylt i materiale som normalt sett ikke tas seriøst. Taushet, mystikk og uro kommer frem i fotoserier av ellers banale motiver som solnedganger, kjæledyr og vakre unge mennesker. 

Tidlig på 1990-tallet markerte Rødland seg som en sentral figur i gjennombruddet for fotografi som kunstform i Norge. Som en del av Bergensbølgen med blant andre Mikkel McAlinden, Ole Johan Aandal og Vibeke Tandberg kjente han godt til Pictures-generasjonen, de kritiske appropriasjonsfotografene fra 1970- og 80-tallet som Sherrie Levine, Cindy Sherman og Richard Prince. Rødland har imidlertid tatt avstand fra den ofte ironiske livsholdningen i sin generasjon og ønsker å utfordre tanken om at en autentisk erfaring ikke lenger er mulig. I motsetning til Pictures-generasjonens bilder er ikke hans verk laget for å dekode billedkonvensjoner, men holder betrakteren fast i prosessen med å se.

I Rødlands første kjente fotoserie, I et norsk landskap, påbegynt i 1993 mens han ennå var student ved Kunsthøgskolen i Bergen, portretterte kunstneren seg selv i utsnitt av landskaper, som regel med ryggen mot kamera i det han går inn i skogen bærende på en RIMI-pose.  Senere har han også fotografert prester, nudister, politifolk og blackmetal-artister i nordiske landskaper. Bildene påfører en følelse av å være paralysert, og passivitet preger subjektene. Et typisk motiv er vakre kvinnelige modeller i keitete positurer, som stirrer uutgrunnelig inn i mellomgrunnen i en blanding av det søte, mildt erotiske og stupide. Denne skjønnhetsstrategien gir fotografiene en eiendommelig melankolsk stemning.

I Rødlands verk gjenkjenner man elementer fra amatørfotografiet, fotojournalistikken og populærkulturen. Autentisiteten i dokumentarfotografiets skarphet og objektivitet undermineres ved at fotografiene samtidig har en estetikk man gjerne finner i reklame, mote- og livsstilsmagasiner. Det grandiose aspektet og affekten slike bilder ønsker å vekke, mangler imidlertid. Imponerende fjellandskaper fremstår derfor som flate, og yppige nakenmodeller virker aseksuelle. Tausheten i disse fotografiene sier på mange måter like mye som deres evne til å tale. Rødland har uttrykt at perverst foto for ham er foto som nekter å oppfylle sin funksjon eller kommunisere et budskap, enten det er kommersielt eller dokumentarisk. Han forsøker å tømme bildene for enhver ideologisk eller instrumentell nytteverdi. Hva skjer for eksempel med et foto som kunne ha solgt et produkt, men som ikke gjør det? Kan man på denne måten oppnå en genuin kontakt med verden?

Rødland representerer en type fotografi som er innforstått med at hukommelse og kultur er en integrert del av det å se. Ungdom, nakenhet og romantiske landskaper er en del av massemedienes kommunikasjonsstrategi. Naivitet er attraktivt, men grunnleggende umulig. Han behandler altså den fotografiske konstruksjonen av verden og spiller på publikums egne mentale billedarkiv og de billedmessige klisjéene og konvensjonene vi alle kjenner. Noe grunnleggende vakkert beholdes likevel i denne iscenesatte naturligheten. Fotoene veksler mellom ekthet og overfladiskhet, seriøsitet og ironi. Fremfor alt gjennomsyrer grunnleggende tvetydighet Rødlands balansegang mellom det mørke og det sukkersøte. 

IP

Go

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet