Matthew Barney - The Cremaster Cycle

Dato
13.09.2003 – 12.12.2003
Sted:
Astrup Fearnley Museet (i Dronningensgate 4)

Matthew Barneys (f. 1967) kunst blir omtalt som et paradigmeskifte på 90-tallets unge amerikanske kunstscene. Mens 80-tallskunstnerens image var like glamorøst og trendy som en rockestjernes, ble Barney et symbol på kunstens ”outsider” ved inngangen til 90-tallet.

Med sin bakgrunn som sportsmann, modell og medisinstudent, samt inspirert av 70-tallets konsept- og performancekunstnere som Nauman, Beuys, Burden og Acconci, utforsker han grensene for fysisk utholdenhet, samtidig som han utvikler en underlig og kompleks kosmologi befolket av både moderne og magiske skikkelser. Verkene reflekterer personlige mytologier uttrykt gjennom et universelt subjekt, menneskekroppen. Denne nye formen for figurasjon maner frem en ny forståelse av subjektets rom i samfunnet vi lever i. Hos Barney settes kroppen inn i en synkretisk kontekst som innebefatter klassisk mytologi, religion, historie, amerikansk Popkunst og Hollywood-kultur – den blir dermed et kulturprodukt, en modell for en kreativ tenkning som på en meningsfull og visuell måte kommuniserer med den komplekse virkeligheten vi selv har skapt oss.

I den store filmsyklusen Cremaster 1-5 (ikke produsert kronologisk) er dokumentasjoner av ritualistiske atletiske handlinger, magiske transformasjoner og kjønnstematikk, utført på bestemte geografiske eller arkitektoniske steder, uten publikum tilstede. Hver av filmene har også en kjerneproblematikk, akkurat som i den klassiske mytologien, som tvinger hovedrolleinnehaveren til å overvinne en rekke stadig større utfordringer før han/hun når sitt mål. I filmene spiller hver eneste detalj, hver eneste rekvisitt en bestemt rolle. Etter at filmen er ferdig, blir skulpturelle objekter fra filmsettene stilt ut som installasjoner, og Barney betegner dette som kunstprosjektets sekundære stadium. Fotografier - stillbilder og oppstilte fotografier - fra filmene utgjør det tredje stadium i prosjektet, og Barney anser ikke verket som fullført før alle tre stadier er gjennomført. Betrakterens opplevelse av fotografiene blir en rekonstruerende handling av filmens private begivenheter som aldri kan bli fullstendig opplevd eller forstått. 

Matthew Barneys Cremaster-syklus har vært stilt ut i prestisjetunge institusjoner som Museum Ludwig Köln, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris og Guggenheim Museum New York. Les mer om syklusen på Barneys egen Cremaster webside.

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo

© Astrup Fearnley Museet