To Be With Art Is All We Ask

Dato
29.09.2012 – 21.04.2013
Sted:
Astrup Fearnley Museet
To Be with Art Is All We Ask

Lytt til tilhørende lydfiler Go


  1. Huang Yong Ping, Colosseum
  2. Dan Colen, Miracle on 34th Street
  3. Dan Colen, Don’t Judge the Book by it’s cover (another country
  4. Gilbert & George, Was Jesus Heterosexual
  5. Jeff Koons, The Hook
  6. Richard Prince, Drinking, 2006
  7. Takashi Murakami, 3-meter Girl, 2011
  8. Shilpa Gupta, There is no explosive in this
  9. Liu Wei, Love it! Bite It!
  10. Shintaro Miyake, the Argentina vs. Barcelona Football game
  11. Richard Prince, Untitled 2007
  12. Tom Sachs, Presidential Seal (kunstneren selv)
  13. Nate Lowman, Act Natural (kunstneren selv)
  14. Frank Benson, Chocolate Fountain
  15. Jeff Koons, Dolphin
  16. Jeff Koons, Titi
  17. Raymond Pettibon, No title (these last years), 2004
  18. Zhou Tao, Chick Speaks to Duck, Pig Speaks to Dog
  19. Damien Hirst, Mother and Child Devided
  20. Damien Hirst, The Martyrdom of St. Peter
  21. Felix Gonzalez-Torres, Untitled (NRA)
  22. Felix Gonzalez-Torres , Untitled (Ischia)
  23. Felix Gonzalez-Torres, Untitled (Blue Placebo)
  24. Zang Ding, N Kilometers Towards the West
  25. Hu Xiangqian, Trend Blindy
  26. Kan Xuan, Garbage, Looking, looking, looking
  27. Qui Anxiong, Minguo Landscape
  28. Matthew Barney, Cremaster 5: Lánchíd
  29. Robert Gober, Untitled (man coming out..)
  30. Richard Prince, What it means
  31. Charles Ray, Aluminum Girl
  32. Tom Sachs, McDonalds (kunstneren selv)
  33. Anselm Kiefer, The High Priestess
  34. Jeff Koons, Michael Jackson and Bubbles
  35. Jeff Koons, New Hoover Convertibles
  36. Jeff Koons, Wolfman (close-up)
  37. Sherrie Levine, Untitled (after Walker Evans)
  38. Bruce Nauman, Run from fear, fun from rear
  39. Bruce Nauman, Large Butt to Butt
  40. Richard Prince, Spiritual America
  41. Charles Ray, Plank Piece
  42. Charles Ray, Ink Drawing
  43. Cindy Sherman, Film stills
  44. Dan Colen, Missing Schmissing
Med det nye bygget til Astrup Fearnley Museet, et arkitektonisk mesterverk designet av Renzo Piano, har Tjuvholmen-området i Oslo fått et nytt trekkplaster. Museet lanseres med "To Be With Art Is All We Ask", en utstilling med utvalgte verk fra Astrup Fearnley Samlingen av noen av verdens mest innovative samtidskunstnere.

Disse mer eller mindre narrative verkene, som er ervervet gjennom de siste tretti år, røper det personlige, sosiale og kunstneriske engasjementet til kunstnere som har vært pionérer innen kunsthistorien. Sammen presenterer de en kosmopolitisk, urban visjon som spenner over ulike kulturer og historiske epoker. Temaene omhandler politikk og økonomi, religion og maktstrukturer, vold og seksualitet, identitet og hukommelse, objektivitet og subjektivitet, fiksjon, skjønnhet og kunst, og utgjør tilsammen vår felles opplevelse av samtiden.

Taket på det nye bygget er formet som et seil og danner dermed formen på visningsrommene. Resultatet er en sekvens av rom med ulike størrelser og høyder som utfordrer kunstverkene og påvirker utstillingens utforming. Når besøkende går gjennom utstillingen, vil de oppfatte hvordan kunstobjektene eller installasjonene og arkitekturen stadig griper inn i hverandre og understreker deres flytende og multi-semantiske egenskaper. Utstillingen er satt opp kronologisk, en mise-en-scène som ikke bare setter verkene inn i en kontekst, men lar betrakteren sammenligne og vurdere forskjeller og likheter mellom det hver enkelt kunstner laget på samme tidspunkt. Den bekrefter også et fenomen som ikke fantes i tidligere historiske perioder og som er unikt for kunsten i vår tid: til tross for det faktum at verden fortsatt deles opp i forskjellige kulturelle soner, er den internasjonale samtidskunstens språk universelt.

Denne felles estetikken tenderer mot det høyst narrative og bruker postmoderne teknikker som readymades og appropriasjonsstrategier. Når man retter oppmerksomheten mot kopien, er metaforen om døden aldri langt unna. I hvert fall med tanke på den sene tyvende århundrets teori om "forfatterens død", som i nyere tid har blitt nyansert med idéen om at readymades og kopien likevel er "originale" kunstverk. Når man analyserer de ulike konseptuelle tilnærmingene og graden av appropriasjon som her blir benyttet av kunstnere som for eksempel Richard Prince, Cindy Sherman, Jeff Koons, Damien Hirst, Huang Young Ping, Félix González-Torres, Nate Lowman og Shilpa Gupta, blir man høyst klar over den fleksibiliteten og tilpasningsevnen dagens kunstbegrep har.

Kurator: Gunnar B. Kvaran

Ass. kurator: Therese Kjelsberg Möllenhoff

Besøksaddresse: Strandpromenaden 2, 0252 Oslo
© Astrup Fearnley Museet